Er det noe feil med produktet, som er en fabrikasjonsfeil, så har du muligheten til å reklamere på det.

 

Forbrukerrådets retningslinjer for å klage:

 

Hva skyldes feilen?

 

Er det en fabrikasjonsfeil, eller du har ikke fått det du har betalt for, må selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon (som f.eks bruksansvisninger som viser korrekt bruk). Hvis du kjente til feilen, eller den skyldes noe du har gjort, eller et uhell, må du ta regningen selv. Du kan eventuelt sjekke om du har en forsikring du kan benytte.

 

Klagefristen er to eller fem år

  • Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven).

 

Hva kan du kreve?

 

Så snart det er slått fast at feilen er selgerens ansvar, skal han tilby reparasjon eller ny vare. Det skal du få innen rimelig tid. Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg, og selger kan normalt ikke forsøke å reparere den samme feilen mer enn to ganger.

 

Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake. Du kan da be om forsinkelsesrente, men selgeren kan også redusere beløpet for den tiden du har kunne bruke varen.

 

Hvis du har fått utgifter på grunn av feilen, kan du også be om erstatning. Utgiftene må da ha vært nødvendige.

 

Hvordan reklamere jeg?

 

Klage skriftlig og send med kvittering, eller garantibevis sammen med eventuell annen dokumentasjon. Da reduserer du misforståelsene, og du kan senere bevise at du klaget tidsnok. 

 

Dersom du mener du har krav på reklamasjon har du to alternativer:

 

1. Gå til butikken der du handlet produktet og få hjelp der. Dersom det er en klar reklamasjon løser butikken saken på stedet.

 

2. Opprett en reklamasjon ved å fylle ut skjema her. Vi behandler saken så fort vi kan og gir deg beskjed. Jo bedre du beskriver og dokumenterer feilen, jo fortere går prosessen.  

 

Reklamasjonskjema


Reklamasjoner sendes til:

Varri AS

Hasleveien 15E

0571 Oslo

 

Du må fylle ut skjemaet, før du sender varen slik at vi har opprettet en sak og vet hva det gjelder når vi mottar varen. Legg ved saksnummer du har fått av serviceavdelingen når de svarer på saken din.

 

 

Vår plikt!

 

Må ta imot klagen

 

Du har krav på at vi vurderer klagen din, og vi anbefaler at du forholder deg til ham. Du har mulighet til heller å sende klagen til for eksempel importør eller produsent, men det er fritt valg for deg.

 

Betaling for undersøkelse

 

Selgeren må kanskje gjøre undersøkelser for å svare på klagen din. Hvis det viser seg at du selv har ansvaret for feilen, kan han ta betalt for det, men kun hvis dere avtalte det på forhånd. Har selgeren ansvaret, skal du uansett ikke betale.

 

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.