Windburner tips og triks

Windburner kan virke for noen virke veldig enkel og selvforklarende i bruk, og derfor velges det ofte å ikke lese bruksanvisningen. Dette fører dessverre til en del feilbruk. Derfor har vi her samlet det viktigste du trenger å vite om Windburner.

Hvordan velge sovepose

Hva trenger du å tenke på når du skal velge sovepose? Her finner du informasjon og nyttig info som du bør ta med i betraktningene når ny sovepose skal kjøpes inn.

Utstyr for de fleste turer

Skal du på tur, er riktig utstyr viktig for å gjøre opplevelsen så bra som mulig. Vi leverer utstyr fra MSR, Therm-a-Rest, Platypus, SealLine og Packtowl.

Hengekøyer

Hengekøyer er helt fantastisk, i hagen, på festival, på tur i skogen eller med seilbåten. Det er du som setter grensene. Her finner du hele utvalget til Ticket To The Moon, som inkluderer også bærenett og ryggsekker.

Trugetur i Lillomarka

En snørik torsdag i februar 2020 dro en liten gjeng inn i selve indrefileten av Lillomarka utenfor hovedstaden, nemlig Barlindåsen, Granberget og Fugleleiken. Dette området skjuler et av Oslo-skogenes mist besøkte områder, målt i tilgjengelighet fra vei.

Rundtur på ski med sekk

Hvor mange ganger har du ikke vært på skitur, stått på en topp og sett innover mot fjellene som ligger bakom? Før du setter kursen ned samme vei som du gikk opp. Sist vår spurte jeg meg selv: Kan jeg ta med meg nok utstyr til å kunne dra på overnattingstur med ok margin, men allikevel ha lett nok sekk til fremdeles å ha det gøy på ski?

Trugetur ved Linderudkollen

En onsdagsmorgen tidlig januar møttes vi på parkeringen ved Linderudkollen. Avisene advarte om fulle skiløyper så vi ville gi trugene og den urørte vinterskogen en sjanse.

Hvordan bruke en brenner med flytende drivstoff

​​​​​​​Å bruke en brenner med flytende drivstoff er nesten like enkelt som med gass, så lenge du kan det.

Utstyr for de fleste turer

Hvordan bruke en brenner med flytende drivstoff

Bailekalender

Foto: Martin Skaar Olslund

1 - Et hardt fall på Fugløya

Vi hadde klatra Diamantrissene dagen i forveien, en klassisk flertaulengders rute på fjellet Hagtind. Nå følte vi oss klare til å prøve noe helt nytt i uklatret, jomfruelig terreng. Været viste seg fra sin beste side, og festivalstemningen nede i klatrecampen var høy. Foto: Martin Skaar Olslund

2 - Rappellskole i Patagonia

I teorien bør vi alltid være forberedt på å rappellere ned igjen der vi har klatret opp. Men hvor ofte får vi testet forberedelsene våre? I Patagonia ble Magnus Eriksson og jeg kastet ut på dypt vann.  Foto: Thomas Meling

3 - Labyrintens ugjestmildhet

Januar kan være en uforutsigbar turmåned. Både is- og snøforhold kan variere fra år til år og du vet ofte ikke helt hva du får før du er der ute og opplever forholdene selv. Foto: Andreas Orset

4 - Bail på Kjerag

Jeg har bailet mange ganger i mitt liv. Både i full panikk – som den gangen i Thailand da jeg ble angrepet av en hissig bieflokk, eller da jeg forstyrret en slage som lå inne i et riss i Julsundet i Molde – eller i mutt taushet. Foto: Paula Voldner

6 - I moskusens rike

Når nytt telt skal prøves og man skal på skitur med pulk for «første» gang, er det greit å dra et sted hvor ingen kjenner deg. Når du samtidig lever i en drøm ot tror at naturen alltid spiller på lag, var det derfor helt naturlig for Silje og meg å dra fra Bergen til Dovre for en litt oval helg. Foto: Rolv Erik Berge

7 - Bail på Hægefjell

Høsten 2018 var jeg sammen med min navnebror og faste partner Lars Petter i teltet under Hægefjell, Nissedal. Planen var en sva rute med navn Reven. I løpet av natten hadde det overraskende nok kommet inn noen byger som dekket alt rundt oss med et tynt snølag. Foto: Lars Petter Jonassen

8 - Den lange anmarsjen

Vi var uerfarne, gira og skulle bli alpinister. Marius, som er en racer på planlegging hadde lagt opp løpet. Hvor vi gradvis tilvendte oss hardere og hardere ruter i krevende terreng. Drømmen er jo å bli sett på som alpinist. Foto: Erik Tordhol

9 - Den vakre svenske vestkysten

Planen var like enkel som den var ambisiøs. Det var sommer og ferien stod for tur. I år skulle den by på hyttetur i Rogaland, The Cure-konsert i Oslo (en fantastisk julegave fra Silje til meg), padle deler av Dalslands kanal og padle blant holmer og skjær på Sveriges vakre vestkyst. Foto: Rolv Erik Berge

10 - Bail i Etiopia

Høsten 2017 var jeg guide for Hvitserk i Simien fjellene, Etiopia. Et fjellområde som byr på store platåer, skarpe fjell, runde fjell og gjengrodde fjell, dype daler, glada aper og et fantastisk folk. Foto: Lars Petter Jonassen

11 - «eg skal berre»

Mange fatale, hysteriske og dumme avgjerelsar går ut på at «ein skal berre». Som mange, har eg sjølv store, korte og lengre episodar bak meg og mest sansynleg mange fleire foran meg når ein skal berre. Foto: Moa Hundseid

12 - Bail på Jiehkkevárri

Folk som skjenner litt til min skihistorie har kanskje fått med seg at jeg er over gjennomsnittet betatt av Jiehkkevárri, toppen av Troms, høysete fjellet i Lyngen. Foto: Finn Hovem

13 - Rangling, rop og redning

Bukkeholstindtraversen består av mektige 13 2K meters topper. Traversen er på 3 mil og 2000 høydemetre og er en artig berg- og dalbane. Her finner du luftige partier, mye løsstein, svapartier, herskapelig rangling og majestetisk utsikt. For tinder og banditter, er traversen et aldri så lite must på lista. Foto: Elisa Røtterud

14 - Hydnesfossenbail

Desember og Marius Olsen ringte, gira som f…, Forhold på Hydne! Vi stikker i morra kveld! Takket som vanlig ja, vel vitende om at jeg hadde bursdag søndagen og at slekta var invitert på selskap. Olsens presang, Hydnefossen, kunne de umulig matche.

15 - Bail på vidda

Starten av februar 2020 mønstrer jeg på selveste seilbåten Pangaea eid av Mike Horn i Tromsø. Mike har akkurat sammen med Børge Ousland fullført ekspedisjonen over Nordpolen i svarte natta, en ekspedisjon som skapte store overskrifter. Foto: Mats Grimsæth

16 - Vaaaarmt

Denne bailen var varm, og grunnen til at vi måtte snu kan virke nokså triviell og udramatisk. Men den illustrerer at selv små detaljer kan velte store tuer. Eller, turer da.

17 - Skogshorn

Å klatre på Skogshorn flotte sørside vakkert plassert i Hemsedal er noe alle fjellklatrere burde prøve. Når det kommer til bailing fra samme fjell burde dette også stå på listen. Bailingen kan det gjøres lett og vanskelig.

18 - Rulten, Lofoten

Den store dagen. Oppe tidlig. Olsen ville vi skulle rekke tilbake til foredraget av Polardronninga. Men alle som kan legge sammen to pluss to skjønte at det ikke kom til å funke. Skyssbåten gled ut i den blå timen. Inn en fjord, men hvor er Rulten?

19 - Litldalen

Leier et gammelt gårdshus i Oppdal sammen en gjeng studenterstumper fra Tindegruppa. I fjor tabbet vi oss ut med årskort i skiheisen og resultatet ble lite isklatring. I år syntes Olsen jeg skulle konse mer på isklatring.

20 - Drittur

På folkemunne heter det, «sist gang det var vindstille i Bodø, blåste en sau på sjøen». Vinteren 2018 var dette et svært beskrivende utsagn. Kan ikke huske å ha opplevd en vinter med så lite snø og mye vind. Hver gang det kom snø blåste mesteparten på fjorden.

21 - Gessnertind østvegg

I november-desember 2017 var jeg så heldig å få anledning til å besøke det antarktiske kontinentet igjen. Denne gangen sammen med mine tre gode kamerater Ole Ivar Lied, Ivar Tollefsen og Trond Hilde. Hovedklatremålet vårt var den over tusen meter høye østveggen på Gessnertind (3020 moh).

23 - Kaldfonna Bail

Oppdal halv fire. Alarmen tuter, men jeg er allerede våken. Kaffe og bra stemning ved frokostbordet. Det er onsdag og vi har fri. Kvart på fem kjører vi nedover mot Sunndalen, Henky, Dag The Dog og jeg.

24 - Snutur Patagonia

I november 2013 var jeg tilbake i Patagonia med mine to kamerater, Ole Ivar Lied og Trym Atle Sæland. Som vanlig med ambisjoner om å klatre nye ruter på de høyeste toppene, hvis det Patagonske været lot oss forsøke ...

Andreas Køhn

Andreas ble kjent da han vraket bilen sin og lagde film om å ta sykkelen fatt i stedet. Med både ski, klatreutstyr og stisykkel bakpå, drar Andreas på utrolige turer i nord og har lagd flere filmer om dette.

Andreas Orset

Andreas er nok den første i Norge som ble ansatt til å gå kun gå på tur et helt år - for å teste sko. Han ble derfor kjent som Alfaeventyreren.

Cecilie Skog

Første norske kvinnen på toppen av en 8000-meter.

Hannah Midtbø

Hannah var første norske kvinne med 8b, 8b+, og første nordiske med 8c og 8c+.

Hege Enge

Hege er vår havfrue som holder til på Senja. Hennes store lidenskap er kajakk og hun er stort sett alltid på inspirerende turer på havet.

Martin Olslund

Allsidig klatretalent, med imponerende lang liste over harde ruter han har gått.

Mats Grimsæth

Mats Grimsæth er fotograf, kaptein og eventyrer. Han er som regel alltid på båt som kaptein eller ekspedisjonsleder, men du kan også møte han i klatreveggen eller se han dale nedover fjellsiden i paraglideren sin.

Moa Hundseid

Moa Hundseid er en fri sjel som leter etter gode vibber jorda rundt. Lange skiturer og høye fjell er den store lidenskapen som hun deler med sine polarhunder.

Rolv-Erik Berge

Rolv-Erik er en rocker fra Bergen som daglig leder Marius kom over på Instagram. Bildene hans var for vakre til at vi ikke kunne ta han med på Varrilauget.

Thomas Meling

Første norske fribestigningen av Freerider på El Cap, med Martin Olslund, i 2012.

Tyritroll

Familie på fire som består av mor Ingrid, far Ole-Thomas, sønn Mons og hunden Ito.

Drytooling i Heggedal

Et par uker før fikk en gjeng alpinister en idé. De snakket sammen:
«Det blir spennende, mange kunne komme sammen, hilse på hverandre, bli kjent med klatreteknikker og med moderne utstyr» - sa en av dem.
«Hmm, hva med å konkurrere, dette kan være ekstra motiverende for deltakerne» - la den andre til.

22 - Padlebom

Da regnguden endelig bestemte seg for å ta en pausen, etter å ha herjet i noe som føltes som en uendelighet denne våren i Lofoten, bestemte jeg meg for å lesse ned sykkelen med alt nødvendig telt- og skiutstyr. Selv om det hadde regnet en del hadde jeg troen på å at det var mulig å finne enkelte renner med kjørbar snø.

Varmebestandig utstyr for arbeid i høyden

C.A.M.P tilbyr en rekke varmebestandige produkter som til sammen utgjør et komplett sett med utstyr for arbeid i høyden. Utstyret er perfekt for brannmenn og andre høydearbeidere som eksponeres for varme i sitt
arbeid.

Therm-a-Rest 50 år

Vi lever i en gullalder av utstyr. Hundrevis av merker presser frem ny teknologi, kvaliteter og innovative ideer som aldri slutter å imponere oss. Likevel er det svært få merker som kan bekrefte at har utviklet helt unikt friluftsprodukt. Det er 50 år siden Therm-a-Rest introduserte det aller første selvoppblåsende liggeunderlaget og endret måten vi sover på tur på.

Uthvilt for eventyret

«Uten mat og drikke duger helten ikke» lyder det kjente ordtaket. Men uten god hvile og søvn er det heller ikke lett å være helt. Også er det ikke like gøy på tur hvis man er trøtt og grinete. Therm-a-Rest har som hovedfokus å hjelpe turfolket til å få best mulig hvile på tur. Å bruke utstyret på riktig måte og ikke minst kjenne til alle triksa er vel så viktig. Foto: Andreas Orset

MSR Telt FAQ

CAMP - med fokus på fremtiden

CAMP, produsent av klatre- og sikringsutstyr har nettopp endret merkevareidentiteten, altså ny logo og nytt visuelt uttrykk på alle flater og kanaler.

Lidenskap for hengekøyer og mennesker - siden 1996

Ticket to the Moon ble grunnlagt i 1996 og har derfor en lang historie. I tillegg til at det er fine kvalitesprodukter finnes det mange positive ting med TTTM som ikke har vært like synlige.

Stefano Ghisolfi i Norge

16.august fikk vi besøk av CAMP ambassadør og verdensmester Stefano Ghisolfi. Han tok turen innom Oslo før han dro videre til Flatanger for å prøve seg på Silence.

18 dager i en liten katamaran

Seilturen vår startet i Bergen med "Geir," en 15fots (4,5m) lang katamaran av typen Ifly15. Plan for turen var å sette kursen nordover, og seile dit vinden tok oss på de snaue 3 ukene vi hadde til rådighet.

Bransjens tryggeste hjelm?

Nyhet i Norge - arbeidshjelmer med Mips. Med denne ekstra teknologien oppfyller Mips-systemet ikke bare gjeldende sikkerhetsstandarder, men overgår dem. Hjelmene er godkjent etter både EN397 og EN50365 og kommer med hakestropp, noe som gir den allsidighet mot alle bransjer og bruksområder.

Levetid CAMP og Beal produkter

Visste du at levetiden på personlig verneutstyr kan variere mellom de ulike produsentene på markedet?

Turutstyr som beredskap i hjemmet

Om du er en av de som ikke har viet beredskap i hjemmet voldsomt mye oppmerksomhet så kan det allikevel være at du er godt på vei. En stor del av beredskapen er å klare seg selv med å holde varmen og kunne lage mat.

Kultmagasinet KRIMP gjenoppstår

Et solid sammensatt tidsskrift som gjenspeiler engasjementet og driven til noen av de mest ivrige personene i det norske klatremiljøet, er en sjelden vare. Kultmagasinet KRIMP gjorde dette på 2000- tallet og har vært dypt savnet siden.

Antipodes blir Industrie

Navnbytte på Beal Antipodes semi-statisk tau

CAMP Testsenter

Nå kan du prøve isklatreutstyr hos utvalgte sportsforhandlere.

Produktnyheter Arbeid Vår 23

Blant nyhetene våre finner du komfortable seler, høyeffektive låsetrinser og kanskje den tryggeste arbeidshjelmen i markedet. Produktene er løsningsorienterte og enkle å bruke. Alt for at du skal føle deg trygg og komfortabel på jobb.

Tindheim - MSRs nye tunneltelt

Seattle baserte MSR lanserer nå tunellteltet Tindheim -  utviklet for norsk friluftsliv. Her får man brukskomfort i form av romslighet, og trygghet i form av værbestandig konstruksjon og materialvalg.

MSR Brennere FAQ

MSR brennere FAQ

CAMP - sikter på en bærekraftig fremtid

Ansvarlig utvikling: c.a.m.p. presenterer sitt program for sosialt og miljømessig ansvar

Safety Warning fra MSR

Affected products: Select MSR cooking pots sold between 2008–2024
Potential hazard: Handle can disengage, causing risk of burns/scalds